Digitalt tilsyn ga roligere og tryggere netter på sykehjem i Oslo: Tidsbesparelsen utgjorde en nattstilling

Digitalt tilsyn er innført på Økernhjemmet og evaluert i Smart omsorg prosjektet som er et innovasjonsprosjekt hvor Telenor AS, Tellu AS og SINTEF er samarbeidspartnere.

Økernhjemmet anskaffet digitalt tilsyn høsten 2018 etter akutte og risikofylte situasjoner hvor ledelsen konkluderte med at det med fire ansatte på nattevakter var for høy risiko.

I etterkant satte de inn en ekstra ressurs på nattevaktene og Økernhjemmet fikk samtidig aksept for en hurtiganskaffelse av digitalt tilsyn. Dette ble innført i januar 2020 og har gitt flere resultater:

  • Bedre tjenester til beboerne
  • Bedre arbeidsmiljø for ansatte
  • Økernhjemmet opplever mindre uro, færre hendelser og redusert bruk av eventuellmedisin.
  • Arbeidssituasjonen for ansatte er bedre, og det er mindre stress.

Etter innføring av digitalt tilsyn er det igjen tilstrekkelig med fire nattevakter, det betyr at digitalt tilsyn gir 20% reduksjon i bemanning på natt (eller unngått 25% økning i bemanning).

Hvordan brukes digitalt tilsyn?

Nattevaktene bruker digitalt tilsyn og gjennomfører tilsynene raskere og mer fleksibelt, noe som reduserer faren for risikofylte situasjoner. Behovet for ressurser på natt er ikke knyttet til arbeidsmengden, men til risikofylte situasjoner.

Digitalt tilsyn hjalp i å raskt få kontroll på situasjonen, som Turid Mood, institusjonssjef ved Økernhjemmet, sier: “Digitalt tilsyn gjorde at vi raskere fikk kontroll på situasjonen fordi medarbeiderne slapp å gjøre unødvendige fysiske tilsyn og gå inn på rommene om natta kun for å se at beboerne sov.

Forsker ved Sintef Digital, Mette Røhne, evaluerte utprøvingen. Røhne rapporterte om mer fleksibel tidsbruk og redusert stress blant nattevaktene. Tidligere fysiske tilsyn på totalt 8 timer og 24 minutter per nattevakt ble redusert til 1 time og 24 minutter med digitalt tilsyn.

Til tross for tidlig skepsis, har evalueringer vist at de fleste ansatte er begeistret for det digitale tilsynet som har forbedret sikkerheten, redusert bemanningen, og frigjort tid for andre aktiviteter.

Turid Mood oppsummerte: “Vi har sett noen gullgode eksempler hvor digitalt tilsyn har frigjort tid og gitt ansatte god oversikt.”

Referanse: Mette Røhne: Digitalt tilsyn – erfaringer fra Smart omsorg på Økernhjemmet. Rapport, Sintef Digital / Smart Sensor Systems, 2020.

Les hele SINTEF-rapporten her.


Abonner på bloggen

Ved å fylle ut skjemaet bekrefter jeg at jeg vil motta epost fra velferdsteknologibloggen.no. Vi sender kun epost når vi har publisert nye artikler.


Posted

in

by

Website Built with WordPress.com.