Helsedirektoratets  anbefalinger om velferdsteknologiske løsninger i kommunene

Bruk av velferdsteknologiske løsninger kan bidra til økt trygghet og bedre tjenester for brukere og pårørende. Erfaringer viser også at velferdsteknologi kan gi mer effektiv bruk av ressurser i helse- og omsorgstjenestene i kommunene og gevinstene er tydelige. Les hvilke løsninger Helsedirektoratet anbefaler.

Lokaliseringsteknologi (GPS)

Varslings- og lokaliseringsteknologi har potensial til å gi personer med demens og kognitiv svikt økt trygghet og frihet. Disse teknologiene kan brukes til å spore brukerens bevegelser, og de kan også utløse en alarm hvis brukeren trenger hjelp. 

Se mer informasjon i første gevinstrealiseringsrapport fra velferdsteknologiprogrammet og anbefaling om responstjeneste.

Elektronisk medisineringsstøtte (elektronisk medisindispenser)

Elektronisk medisineringsstøtte er en type medisineringshjelpemiddel som kan hjelpe personer med å ta medisinen sin riktig. Det finnes to hovedtyper av elektronisk medisineringsstøtte:

  • Elektroniske multidosedispensere
  • Elektroniske rondell-løsninger

Elektroniske multidosedispensere er en type medisineringsstøtte som inneholder flere doser av medisinen i en beholder. Dispenseren kan programmeres til å gi brukeren en bestemt dose medisin på et bestemt tidspunkt. Dette kan være nyttig for personer som tar mange forskjellige medisiner eller som har problemer med å huske når de skal ta medisinen sin.

Elektroniske rondell-løsninger er en type medisineringsstøtte som består av en rund plate med flere kamre. Pillene legges manuelt inn i kamrene, og så kan brukeren bare rotere platen for å ta medisinen sin. Dette kan være en enkel og rimelig måte å sikre at brukeren tar medisinen sin riktig.

Se mer informasjon i første gevinstrealiseringsrapport fra velferdsteknologiprogrammet og anbefaling om responstjeneste.

Elektroniske dørlåser (e-lås)

Elektroniske dørlåser (e-lås) er en type lås som åpnes og lukkes ved hjelp av en elektronisk kode, en nøkkelbrikke eller en app på mobilen. E-låser har en rekke fordeler, blant annet:

  • Økt trygghet: E-låser er vanskeligere å bryte opp enn tradisjonelle låser.
  • Økt brukervennlighet: E-låser er enkle å bruke, også for personer med nedsatt funksjonsevne.
  • Økt effektivitet: E-låser kan brukes til å spore hvem som kommer og går.

Det anbefales generelt tilbud om elektroniske dørlåser til alle tjenestemottakere, og at kommunen installerer elektroniske dørlåser ved bygging og renovering av omsorgsboliger. Samme anbefaling gis til private utbyggere av boliger i kommunen. 

Se mer informasjon i første gevinstrealiseringsrapport fra velferdsteknologiprogrammet.

Digitalt tilsyn

Digitalt tilsyn er en mulighet for å øke tryggheten og effektiviteten i omsorgstjenestene. Digitalt tilsyn er en type tilsyn som gjennomføres ved hjelp av teknologi, for eksempel kameraer, sensorer eller GPS. Digitalt tilsyn kan brukes til å overvåke tjenestemottakeres helse og velvære, og til å forebygge ulykker og skader.

Kommunene anbefales å se på mulighetene for å innføre digitalt tilsyn som en del av sitt tjenestetilbud både i hjemmebasert og institusjonsbasert omsorg. 

Se mer informasjon i andre gevinstrealiseringsrapport fra velferdsteknologiprogrammet.

Oppgraderte sykesignalanlegg / pasientvarslingssystem

Passiv varsling er en type varsling som utløses automatisk hvis brukeren trenger hjelp. Dette kan være nyttig for personer som har problemer med å bevege seg eller som har en kognitiv svikt.

Kommuner som skal oppgradere pasientvarslingssystem i sykehjem og omsorgsboliger, anbefales å velge systemer som muliggjør passiv varsling. Dette vil bidra til å øke tryggheten og livskvaliteten til brukerne.

Se mer informasjon i andre gevinstrealiseringsrapport fra velferdsteknologiprogrammet.

Logistikkløsning for mer optimale kjøreruter og bedre kvalitet på tjenester

Logistikkløsninger kan brukes til å optimalisere kjøreruter for hjemmebaserte tjenester, for eksempel hjemmehjelp, sykepleie og rehabilitering. Dette kan bidra til å forbedre kvaliteten på tjenestene på flere måter:

  • Økt effektivitet: Logistikkløsninger kan bidra til å redusere reisetiden for tjenesteyterne, noe som kan frigjøre tid til å gi mer omsorg til brukerne.
  • Økt fleksibilitet: Logistikkløsninger kan gjøre det mulig for tjenesteyterne å tilpasse arbeidslistene sine til brukernes behov, for eksempel hvis en bruker trenger hjelp på kort varsel.
  • Økt trygghet: Logistikkløsninger kan bidra til å sikre at brukerne får den hjelpen de trenger når de trenger det.

Det anbefales at alle kommuner innfører logistikkløsninger for å optimalisere og planlegge arbeidslister med kjøreruter i hjemmebaserte tjenester. Dette vil bidra til å forbedre kvaliteten på tjenestene og gi brukerne en bedre opplevelse.

Digitale trygghetsalarmer

Digitale trygghetsalarmer er nå standard i Norge. Helsedirektoratet anbefaler at kommuner:

  • Går direkte fra analoge til full-digitale løsninger, inkludert alarmmottak. Dette vil sikre at brukerne har tilgang til trygghetsalarmer også etter at det analoge telefonnettet fases ut i 2023.
  • Tilbyr mobile trygghetsalarmer. Dette vil gi brukerne større frihet og fleksibilitet.
  • Gjennomfører overgangen i god tid før det analoge telefonnettet fases ut. Dette vil gi brukerne og kommunene god tid til å forberede seg.
  • Bruker IP som hovedbærer for kommunikasjon. Dette vil sikre en sikker og stabil kommunikasjon.
  • Tar med viktige funksjonskrav til digitale trygghetsalarmer i sine anbudsdokumenter. Dette vil sikre at kommunene får trygge og brukervennlige løsninger.

Les mer i rapporten: Helsedirektoratets anbefalinger på det velferdsteknologiske området.

Responstjenester

Helsedirektoratet anbefaler to modeller for responstjenester:

  • Responssentertjeneste: Et senter som mottar, vurderer og responderer på varsler. Dette er etter en modell som profesjonelle aktører driver tjenesten, nærmest som et “call center”. 
  • Direkte responstjeneste: Varsler styres ved hjelp av teknologi direkte til andre definerte roller i helse- og omsorgstjenesten.

Valg av responstjeneste avhenger av behov, kostnader og legitimitet. Helsedirektoratets vurderinger som gis er anbefalinger. Kommuner og andre står fritt til å velge om de ønsker å følge anbefalingene. 


Abonner på bloggen

Ved å fylle ut skjemaet bekrefter jeg at jeg vil motta epost fra velferdsteknologibloggen.no. Vi sender kun epost når vi har publisert nye artikler.


Posted

in

by

Tags:

Website Built with WordPress.com.