Trygghetsalarm – en måte å tilkalle hjelp som gir frihet og trygghet

En trygghetsalarm er en enhet som lar brukeren kontakte en alarmsentral eller en pårørende ved å trykke på en knapp. Formålet med en trygghetsalarm er å gi brukeren en følelse av trygghet og frihet, samt å sikre rask hjelp i tilfelle nød.

Trygghetsalarmen vil være knyttet til en responstjeneste som kan formidle kontakt videre til hjemmetjenesten. Hvis alarmen går vil responstjenesten eller kommunens personell rykke ut, uansett når på døgnet det er.

Hvilke typer trygghetsalarmer finnes?

Det finnes to hovedtyper av trygghetsalarmer: mobil og stasjonær. En mobil trygghetsalarm er en enhet som brukeren kan ha med seg overalt, som for eksempel et armbånd, et smykke eller en klokke. En mobil trygghetsalarm har innebygd GPS, slik at alarmsentralen eller pårørende kan lokalisere brukeren hvis det oppstår en situasjon. En stasjonær trygghetsalarm er en enhet som er koblet til en fasttelefon eller et bredbånd i hjemmet. En stasjonær trygghetsalarm har ofte en basestasjon og en sender, som for eksempel et halssmykke eller et belte. En stasjonær trygghetsalarm har begrenset rekkevidde, men kan være mer stabil og pålitelig enn en mobil trygghetsalarm.

Bildet er fra Tellu sine nettsider om digitale trygghetsalarmer.

Hva er fordelene med en trygghetsalarm?

Det er store fordeler med en trygghetsalarm. Både for den individuelle brukeren og dens pårørende, men også for kommunen og helseinstituasjonene. 

Les blant annet om Lillesand kommune, som har byttet ut alle trygghetsalarmene hos hjemmeboende eldre med kun 4G-trygghetsalarm.

Fordeler for brukeren

En trygghetsalarm gir brukeren mulighet for økt egenmestring og selvstendighet, noe som for mange er grunnlaget for et verdig og godt liv som eldre. Bæreren kan oppleve større frihet i hjemmet, og ikke minst det å kunne bevege seg ut i nærmiljø og natur.  Det gjør det enklere å beholde et aktivt liv og forebygge ensomhet. 

I tillegg gir en slik løsning en mulighet for at brukeren kan bo lenger hjemme, være mer aktiv og selvstendig, og ha mindre frykt for å falle eller bli syk. 

Det er også mulig, avhengig av om løsningen er en del av et større system, at bæreren av alarmen får mer sosial kontakt, da alarmsentralen eller pårørende kan ringe opp og snakke med brukeren. Men hovedelementet med en trygghetsalarm er å redusere risikoen for alvorlige skader eller komplikasjoner, da hjelpen kan komme raskere hvis noe skjer.

Fordeler for pårørende er også store

En trygghetsalarm kan gi pårørende mer ro i sjelen, da de vet at brukeren har tilgang til hjelp døgnet rundt. Det en stor avlastning for familie og pårørende å kunne forsikre seg om at sin ektefelle eller foreldre har det bra, både hjemme og ute.  Dette letter på omsorgsbyrden, da pårørende ikke trenger å være like mye til stede eller bekymre seg like mye for brukeren. En trygghetsalarm kan også styrke relasjonen mellom bruker og pårørende, da de kan ha mer tid og overskudd til å snakke om andre ting enn helse og praktiske ting.

Fordeler for kommunen og helseinstitusjonene

En trygghetsalarm kan redusere kostnadene for kommunen, da færre brukere trenger sykehjemsplass eller hjemmesykepleie. En trygghetsalarm kan også øke kvaliteten på tjenestene, da kommunen kan tilby mer skreddersydde og fleksible løsninger for hver bruker.

I tillegg tilbyr mange leverandører komplette løsninger for system (stasjonære trygghetsalarmer) som kan gi et helhetlig bilde av brukerens situasjon. Det kan være trådløse sensorer som varsler om ulike situasjoner i hjemmet og dørmatte-, dør- og vindussensorer kan registrere om brukeren går ut om natten. 

Og sengesensorer kan registrere om brukeren kommer tilbake til sengen etter toalettbesøk om natten. 

Les om en sensor som kan brukes i både senger og stoler fra Varda Care.

Slike utvidelser og økt funksjonalitet gjennom kombinasjonen av toveis-kommunikasjon og sensorvarsling bidrar til økt sikkerhet for hjemmeboende og en mer effektiv helsetjeneste. Dette muliggjør muliggjør at tjenester som digitalt tilsyn og digital hjemmeoppfølging samles i et felles responssenter.

Mobile og stasjonære trygghetsalarmer

En trygghetsalarm kan bæres som en klokke på armen, eller som smykke – det finnes noen som er “pene”. Dette bidrar til å normalisere alarmen, og gjør det enkelt å bruke alarmen i hverdagen. I tillegg kan flere klokker ha andre funksjoner som kan være nyttig i hverdagen, som skritteller, blodtrykksmåler og pulsmåling. 

En mobil trygghetsalarm har færre funksjoner, men er beregnet for de som foretrekker å bære den i lommen eller rundt halsen. 

Les mer om mobile trygghetsalarmer her. 

En stasjonær trygghetsalarm er en sentral enhet som monteres hjemme hos brukeren. I tillegg til den sentrale enheten, der man kan koble på mange sensorer, vil de også ha klokke eller smykke som enhet med GPS-sporing og fallvarsling. 

Les mer om stasjonære trygghetsalarmer her. 

Hvilke typer løsninger finnes?

Det finnes også flere trygghetsalarm-løsninger som brukeren kan velge mellom, avhengig av behov og preferanser. Noen av de vanligste er:

  • Offentlig trygghetsalarm, som er en tjeneste som kommunen tilbyr til brukere som har behov for det. Kommunen bestemmer hvilken type trygghetsalarm som skal brukes, og hvilken alarmsentral som skal kontaktes. Kommunen dekker også kostnadene for trygghetsalarmen, men brukeren må betale en egenandel per måned.
  • Privat trygghetsalarm, som er en tjeneste som brukeren selv kjøper fra en privat leverandør. Brukeren kan velge hvilken type trygghetsalarm som skal brukes, og hvilken alarmsentral eller pårørende som skal kontaktes. Brukeren må dekke alle kostnadene for trygghetsalarmen selv, men kan få støtte fra NAV eller forsikringsselskap i noen tilfeller.
  • Hybrid trygghetsalarm, som er en kombinasjon av offentlig og privat trygghetsalarm. Brukeren får en trygghetsalarm fra kommunen, men kan velge å koble den til en privat alarmsentral eller pårørende. Brukeren må betale en egenandel til kommunen, samt et abonnement til den private leverandøren.

Hvordan anskaffe trygghetsalarm?

Hvis du ønsker å få en trygghetsalarm, må du kontakte kommunen din og søke om det. Kommunen vil vurdere om du har behov for en trygghetsalarm, og hvilken type som passer best for deg. Hvis du får innvilget en trygghetsalarm, vil kommunen (eventuelt) installere den i hjemmet ditt og gi deg opplæring i hvordan du bruker den. Hvis du vil ha en privat eller hybrid trygghetsalarm, må du kontakte en leverandør selv og inngå en avtale med dem.

Les Helsenorges artikkel om trygghetsalarmer og hvordan du kan anskaffe dem.

Hvem kan få en trygghetsalarm?

Kommunen vil vurdere om trygghetsalarm vil være en hensiktsmessig del av tjenestene, i samarbeid med den enkelte pasient eller bruker. Det er også enkelte kommuner som tilbyr dette også til de som ikke behøver det, men som etter fylte 70 år kan få det.

Kommunen vil vurdere ut fra ulike kriterier som om du har en sykdom eller tilstand som medfører akutt behov for hjelp, det er reell fare for at du kan falle og skade deg, eller om du har problemer knyttet til utrygghet eller engstelse.

I noen kommuner vil alle over en viss alder få tilbud om trygghetsalarm, uavhengig av funksjonsnivå og behov.

Hvordan søke kommunen om trygghetsalarm?

For å få en trygghetsalarm, kan du sende en søknad til kommunen din. Du finner detaljer om søknadsprosessen på kommunens nettside eller ved direkte kontakt med kommunen.

Etter at søknaden er sendt, er kommunen forpliktet til å gi deg et skriftlig svar, uansett om søknaden blir godkjent eller avvist. I tilfelle avslag, vil avslaget være begrunnet skriftlig. Du vil også motta informasjon om fristen for å klage og instruksjoner for klageprosessen.

Hva er rekkevidden på en trygghetsalarm? 

Rekkevidden på en trygghetsalarm varierer avhengig av typen. En mobil trygghetsalarm har i prinsippet ubegrenset rekkevidde, så lenge det er mobildekning der brukeren befinner seg. En stasjonær trygghetsalarm har begrenset rekkevidde, som kan være ned til 50 – 100 meter fra basestasjonen.

Konklusjon

En trygghetsalarm er altså en måte å tilkalle hjelp som gir frihet og trygghet til brukeren, pårørende og kommunen. Det finnes mange ulike typer, sensorer, produkter og løsninger å velge mellom, så det er viktig å finne den som passer best for deg og din situasjon.


Abonner på bloggen

Ved å fylle ut skjemaet bekrefter jeg at jeg vil motta epost fra velferdsteknologibloggen.no. Vi sender kun epost når vi har publisert nye art


Posted

in

by

Tags:

Website Built with WordPress.com.