Hvordan Gillie.AI bruker kunstig intelligens til pasientbehandling og effektivisering av helsevesenet

Gillie.AI, en finsk nykommer innen helse- og velferdsteknologi i Norge, bruker kunstig intelligens (AI) for å forbedre pasientbehandling og effektivisere ressursbruken for kommuner og helseforetak. Med over 100 kunder og 290 millioner observasjoner på nesten 90.000 pasienter, tilbyr Gillie.AI seks ulike AI-baserte produkter og tjenester som har vist en nøyaktighet på 96%.

Les også: 10 utfordringer rundt personvern innen helse- og velferdsteknologi og en mer omfattende artikkel om GDPR og personvern.

Hvem tilbyr Gillie.AI-løsninger i Norge?

I Norge i dag er det kun Atea som har Gillie.AI sine løsninger i sin portefølje. Rådgiver velferdsteknologi i Atea, Nils William Bakken, har presentert løsningen på fagdagen om fremtidens hjemmetjeneste i januar 2024. Temaet på fagdagen var om eldrebølgen.

«Det har blitt snakket om eldrebølgen i minst 20 år allerede, men NÅ er den faktisk her. Økningen i aldersgruppen 80+ de siste 10 årene er den samme økningen som møter oss i løpet av de 2 neste årene.»

Gillie.AI for hjemmepleie og sykehjem

Disse er to separate løsninger, som overvåker helsetilstanden til pasienter enten i hjemmet (Gillie.AI for Home Care) eller på institusjon (Gillie.AI for Nursing Homes). Ved å analysere data som fritekstnotater, målinger, medisiner og diagnoser, kan systemet forutse endringer i helse og velvære. Denne prediksjonen vil  muliggjøre tidlig intervensjon, forbedre livskvaliteten, og reduserer behovet for akuttbehandling og sykehusinnleggelser.

Gillie.AI for medikasjonsavvik

Dette verktøyet (Gillie.AI for Medication Deviations) benytter AI til å overvåke og evaluere avvik i medikamentbruk. Ved å analysere pasientdata identifiserer og klassifiserer systemet avvik som doseringsfeil eller interaksjoner, noe som øker legemiddelsikkerheten og reduserer kostnader knyttet til uønskede hendelser.

Gillie.AI for nødovervåking

Dette systemet (Gillie.AI for Emergency Monitoring) skal være i stand til å forutse nødanrop og skal kunne redusere unødvendige hjemmebesøk. Ved å analysere nødanropsmønstre og atferdsendringer hos brukerne, kan systemet identifisere behov for intervensjon før en krise oppstår, noe som øker pasientsikkerheten og optimaliserer ressursbruken for pleiere.

Gillie.AI hjemmedialyseløsning

Dette er en smart app (Gillie.AI Home Dialysis) som skal forenkle hjemmebehandling for dialysepasienter. Gjennom AI overvåkes behandlingen, og kommunikasjonen mellom pasient og helsepersonell styrkes. Appen håndterer bestilling av forsyninger, overvåker symptomer og samler måledata, noe som bidrar til økt trygghet og effektivitet i hjemmebehandling.

Gillie.AI IoT

Gillie.AI IoT (Internet of Things) løsning er en plattform som integrerer ulike sikkerhets- og måleenheter i pasientens hjem med helsepersonellets informasjonssystemer. 

Dette muliggjør døgnkontinuerlig fjernovervåking, raskere utskriving fra sykehus, og tydelig datavisualisering for helsepersonell, noe som effektiviserer behandlingen og gir pasienten økt trygghet.

Eksempler på dokumenterte resultater med Gillie.AI

På selskapets hjemmesider finner vi flere eksempler på bruk av løsningene med dokumenterte resultater. 

Oppsummering og konklusjon

Gillie.AI er et selskap som representerer en ny æra innen helse- og velferdsteknologi, der AI-drevet teknologi er kjernen i produktet som skal kunne bidra til bedre pasientbehandling, økt effektivitet og reduserte kostnader. Det er spennende å se hvordan utviklingen av kunstig intelligens kan være med på å løse utfordringene vi vet kommer, med en stadig eldre befolkning som krever mer hjelp. 


Abonner på bloggen

Ved å fylle ut skjemaet bekrefter jeg at jeg vil motta epost fra velferdsteknologibloggen.


Posted

in

, ,

by

Tags:

Comments

Legg igjen en kommentar

Website Built with WordPress.com.